تحلیل جنبه های سنت گرایی در شعر شاعران نوپرداز(باتأکید بر نیما یوشیجٍ،اخوان ثالث،احمد شاملو و شفیعی کدکنی)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده یوسف محمد نژاد عالی زمینی
- استاد راهنما نصرالله امامی محمد غلامرضایی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
پیشینه نقد سنت و سنت گرایی در ادبیات فارسی ٍبه تحولات یکصدو پنجاه سال اخیر باز می گردد که پیامد آشناییو برخورد ایرانیان با فرهنگ و تمدن غرب است. در اثر این تحولات ٍگروهی از نخستین نخبگان و روشنفکران ایرانی به نقد و حتی نفی سنت روی آوردند و بدین ترتیب،نقد سنت و سنت گرایی در زمینه هنر و ادبیات ،به ویژه شعر،رواج یافت و موضوع بحث بسیاری از منتقدان قرار گرفت و جدال هایی را نیز برانگیخت و به ایجاد جریان های نو گرا و سنت گرا در قلمرو شعر معاصرفارسی انجامید. اکنون پس از فروکش کردن جدال های اولیه و بحث های هیجانی،بررسی جایگاه سنت و سنت گرایی در شعر کلاسیک فارسی و تحلیل نگرش شاعران سنت گرا و نوپرداز در مورد آن،برای شناسایی جریان های اصیل شعری اهمیت فراوانی دارد. رساله حاضر، با این رویکرد در صدد تبیین خواستگاه سنت گرایی و بررسی ابعاد گوناگون آن در شعر معاصر فارسی، با تأکید بر اشعار نیما یوشیج،اخوان ثالث،احمد شاملو و شفیعی کدکنی است
منابع مشابه
نقد شعر و شاعران در سروده های شفیعی کدکنی
نقد شاعران بر شاعران که از روشها و رویکردهای نقد ذوقی به شمار میآید، در پهنهی شعر فارسی رواج نسبی داشته است. شاعران از دیرباز تاکنون با شیوهها و انگیزههای مثبت و منفی به نقد و نظر درباب شاعر یا شعر او پرداختهاند. با مروری در سرودههای شفیعی کدکنی درمییابیم که وی در اشعارش به این شیوه ی نقد اهتمام ورزیده است. در این مقاله، کوشیدهایم تا افزون بر تبیین وجوه تشابه و تفاوت شعر – نقدهای شفیعی...
متن کاملنقد شعر و شاعران در سروده های شفیعی کدکنی
نقد شاعران بر شاعران که از روش ها و رویکردهای نقد ذوقی به شمار می آید، در پهنه ی شعر فارسی رواج نسبی داشته است. شاعران از دیرباز تاکنون با شیوه ها و انگیزه های مثبت و منفی به نقد و نظر درباب شاعر یا شعر او پرداخته اند. با مروری در سروده های شفیعی کدکنی درمی یابیم که وی در اشعارش به این شیوه ی نقد اهتمام ورزیده است. در این مقاله، کوشیده ایم تا افزون بر تبیین وجوه تشابه و تفاوت شعر – نقدهای شفیعی...
متن کاملنمادپردازی در شعر شفیعی کدکنی
نماد در اصطلاح ادبی یک پدیدهی زبانی است که بر معنایی مشخّص دلالت نمیکند بلکه زمینهی خلق مفهومی را در ذهن خواننده ایجاد میکند. نمادپردازی هر چند در ادبیات کلاسیک فارسی بویژه ادب عرفانی رایج بوده است امّا شاعران نوپرداز معاصر توجّه بیشتر و جدّیتری به آن داشتهاند بهگونهای که جریان سمبولیسم غنیترین شاخهی شعر معاصر شناخته میشود. علّت این امر یکی اوضاع سیاسی اجتماعی جامعه است و دیگر خاصیت چند م...
متن کاملحسامیزی در شعر هفت شاعر معاصر (نیما، شاملو، اخوان، سپهری، فرخزاد، شفیعی کدکنی و امین پور)
چکیده ندارد.
15 صفحه اولسنت و نوآوری در شعر شفیعی کدکنی
بحث در باب سنت و نوآوری در شعر معاصر، از سال ها پیش مورد توجه بوده است. در این پایان نامه، پس از بحث در باب مفاهیم سنت و نوآوری در علوم مختلف، زمینه های نوآوری در شعر فارسی و انواع نوآوری در شعر معاصر، سنت و نوآوری را در شعر شفیعی کدکنی مورد بررسی قرار می دهیم و با بررسی نشانه های گرایش به سنت های ادبی و میزان نفوذ ره آوردهای دنیای مدرن در شعر او، به این نتیجه می رسیم که شعر شفیعی کدکنی، دیالکت...
15 صفحه اولتحلیل تشبیه و جایگاه آن در شعر شفیعی کدکنی
مهمترین شگرد و زیربنای همهی شگردهای تصویرآفرینی در شعر تشبیه است. بنابراین تحلیل تشبیه میتواند برای شناخت وجوه زیبایی و درک مفهوم شعر و همچنین نگرش وگرایش و سبکشعری شاعر مفید باشد.در این مقاله ما تشبیهات شعر شفیعیکدکنی را از دو مجموعهی شعری وی استخراج کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دادهایم تا از این طریق بخشی از وجوه هنری،گرایشهای فکری، نوآوریهای ادبی و ویژگیهای سبکی شعرشان کشف ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023